تبلیغات
فرهنگ دینداری

مطالب گذشته

جستجو

امروز:

برترى روحانى انسان

آرى ! عظمت ، موقعیّت ،برترى و ارزش انسان را در ناحیه جسم و شكل ظاهر نمى توان محاسبه كرد ، و از قدرت جسمى و مادّى او در برابر عظمت خلقت به هیچ عنوان نمى توان سخنى به میان آورد ، كه در این ناحیه انسان بسیار ضعیف و بسیار كوچك است و آنقدر نیست كه بتوان برایش حسابى باز كرد ، و اگر انسان از تماشاى عظمت خلقت چشم بپوشد و جهان ، این دریاى شگفت انگیز و پر از عجایب را نادیده گرفته و به تعبیر بهتر فراموش كند و به صورت ظاهر و جسم مادّى ، و به قدرت مالى و رزمى ناچیز خود مغرور شود و دچار خودبینى گردد ، به بدترین رذایل آلوده گشته و تا میدان كفر اَنا رَبَّكُمُ الاَْعْلائى پیش خواهد رفت . و آن وقت است كه با وزش بادى ، یا جرعه آبى ، یا پشّه ناتوانى ، باد دماغش را خالى مى كنند و پوزه اش را آنچنان به خاك مى مالند كه تا ابد از جاى برنخیزد ، و گند بى آبرویى و افتضاحش جویبار تاریخ را رها نكند ! !

والایى و ارزش این موجود و عزت و فضیلت این مخلوق را باید در ناحیه معنى و خطّ روح و روان و بُعد الهى اش جستجو كرد .

برترى روحانى انسان

آرى ! عظمت ، موقعیّت ،برترى و ارزش انسان را در ناحیه جسم و شكل ظاهر نمى توان محاسبه كرد ، و از قدرت جسمى و مادّى او در برابر عظمت خلقت به هیچ عنوان نمى توان سخنى به میان آورد ، كه در این ناحیه انسان بسیار ضعیف و بسیار كوچك است و آنقدر نیست كه بتوان برایش حسابى باز كرد ، و اگر انسان از تماشاى عظمت خلقت چشم بپوشد و جهان ، این دریاى شگفت انگیز و پر از عجایب را نادیده گرفته و به تعبیر بهتر فراموش كند و به صورت ظاهر و جسم مادّى ، و به قدرت مالى و رزمى ناچیز خود مغرور شود و دچار خودبینى گردد ، به بدترین رذایل آلوده گشته و تا میدان كفر اَنا رَبَّكُمُ الاَْعْلائى پیش خواهد رفت . و آن وقت است كه با وزش بادى ، یا جرعه آبى ، یا پشّه ناتوانى ، باد دماغش را خالى مى كنند و پوزه اش را آنچنان به خاك مى مالند كه تا ابد از جاى برنخیزد ، و گند بى آبرویى و افتضاحش جویبار تاریخ را رها نكند ! !

والایى و ارزش این موجود و عزت و فضیلت این مخلوق را باید در ناحیه معنى و خطّ روح و روان و بُعد الهى اش جستجو كرد .

نیاز بشر به راهنماى الهى

استعدادهاى خدا دادى ، فطرت ، عقل ، وجدان ، روح الهى ، میل به كمال ، عشق به عظمت و . . . مایه هاى ارزش انسانند ; ولى باید توجه داشت ، كه هیچ انسانى به تنهایى قدرت به كار گرفتن این مایه ها و شكوفا كردن این استعدادها را ندارد ، و این بر حسب مقتضاى آفرینش انسان است .

اگر بخواهد به تنهایى از این مایه ها استفاده كند ، یا ناقص استفاده خواهد كرد، یا همان ها را در فاسدترین راه و رذیلانه ترین برنامه ها به كار خواهد گرفت!!

براى صحیح به كار گرفته شدن استعدادها و اصولى خرج كردن مایه هاى كمال و فضیلت ، خداوند مهربان انبیاى بزرگوارش را همراه با كتب پر ارج آسمانى ، به كمك انسان فرستاد و از آدمیان خواست ، تا براى رسیدن به مقصود و دریافت سعادت و به دست آوردن خیر دنیا و آخرت و اقامه عدل و قسط و به چنگ آوردن هماى خوشبختى و شكوفا شدن تمام مایه هاى فضیلت ، از آن مردان الهى پیروى كرده و دستوراتشان را هم چون چراغ فرا راه حیات خود قرار دهند .

تعلیم و تزكیه

پیامبران الهى در مرحله اوّل به اعلام تعالیم بلند آسمانى و فرامین معنوى الهى اقدام كرده و در این زمینه به تعلیم بشر و یاد دادن دستورات پر قیمت حق همّت گماشتند . سپس از انسان ، عمل به برنامه هاى خداوند را طلب كردند .

به عبارت دیگر : این طبیبان دلسوز ، در ابتدا به تشریح نسخه الهى پرداخته و سپس از انسان خواستند ، براى رفع همه دردهاى فكرى و روحى و حلّ تمام مشكلاتى كه بشر با آن روبروست ، به نسخه خداوند مهربانش عمل كند .

انبیاى الهى منشأ تمام آلودگى ها ، و علّت همه مشكلات ، و منبع تمام ناپاكى ها ، و مایه همه گناهان و تجاوزات انسان را ، آلودگى نفس مى دانستند و عقیده داشتند : اعضا و جوارح انسان ابزار نفس اویند و پاكى و ناپاكى اعضا و جوارح ، یا درستى و نادرستى عمل و سلامت و مرض انسان ، و خوش خلقى و بد خلقى او ، بستگى به وضع نفس دارد ، و عقیده داشتند : اگر نفس در مملكت وجود انسان ، تابع عقل ، و عقل ، تابع انبیا و كتب آسمانى باشد و انسان به وسیله عقل دستورات مولا را فرا گرفته به قلب و نفس برساند و نفس حقایق الهى را بر ابزارهاى خود حاكم كند ، از خیر و صلاح انسان و پاكى عمل و اخلاقش جهان گلستان خواهد شد .

آثار شوم هوسرانى

اما اگر عقل را از دریافت حقایق تنها بگذارد و میدان حیات را مركز تاخت و تاز نفس قرار بدهد ، به طور طبیعى نفس ، او را با سر سختى غیر قابل توصیف ، به بدى ها امر كرده و براى ارضاى خود ، با كمك سایر اعضا و جوارح دست به ننگین ترین عمل زده و از انسان درنده خویى عجیب و متجاوزى خطرناك و غارتگرى بى نظیر و ظالمى خانمان برانداز و آلوده اى پست و مفسدى پلید و محاربى شرور و گنهكار و متخلّفى درنده خو خواهد ساخت كه به تعبیر قرآن از حیوان نیز پست تر مى شود .

تزكیه در نگاه قرآن

چه نیكوست كه در این مسئله به بیان پروردگار بزرگ عالم در قرآن مجید توجه كنید :

( وَالشَّمْسِ وَضُحَاهَا * وَالْقَمَرِ إِذَا تَلاَهَا * وَالنَّهَارِ إِذَا جَلاَّهَا * وَاللَّیْلِ إِذَا یَغْشَاهَا * وَالسَّماءِ وَمَا بَنَاهَا * وَالاَْرْضِ وَمَا طَحَاهَا * وَنَفْس وَمَا سَوَّاهَا * فَأَلْهَمَهَا فُجُورَهَا وَتَقْوَاهَا * قَدْ أَفْلَحَ مَن زَكَّاهَا * وَقَدْ خَابَ مَن دَسَّاهَا )(1) .

« سوگند به خورشید و گسترش روشنى اش ، و به ماه هنگامى كه از پى آن برآید ، و به روزچون خورشید را به خوبى آشكار كند ، و به شب هنگامى كه خورشید را فرو پوشد ، و به آسمان و آنكه آن را بنا كرد ، و به زمین و آنكه آن را گستراند ، و به نفس و آنكه آن را درست و نیكو نمود ، پس بزه كارى و پرهیزكارى اش را به او الهام كرد . بى تردید كسى كه نفس را [ از آلودگى پاك

كرد و ] رشد داد ، رستگار شد . و كسى كه آن را [ به آلودگى ها و امور بازدارنده از رشد  ]بیالود [ از رحمت حق  ]نومید شد » .

كلمه « الهام » در آیه شریفه ، هم به معناى آگاهى ها و معلومات فطرى ، و هم به معناى وحى است، و «فجور» به معناى دروغ كه ریشه گناهان و به معناى معصیت و مخالفت حق و عدول از آن و فساد و كفر و زنا و خلاصه هر معصیتى است .


امار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
  • افراد حاضر در این وب

لینك نگار